Soru: Bir kişi adam yaraladığı veya öldürdüğü zaman, suçluya mı kısas uygulanır yoksa suçlunun ailesine mi kısas uygulanır. Mesela çocuk öldüren bir adamın kendisi mi öldürülür yoksa katilin çocuğu mu öldürülür?
Cevap: Kısas; bir suçluyu, başkasına yaptığı kötülüğü kendisine aynı biçimde uygulayarak cezalandırmaktır. Kısâs kelimesinin kökünde “izlemek, izini takip etmek ve kesmek” mânaları vardır. Kısas öldürme suçunu ve suçlusunu takip ve sürüp gidecek ihtilâfı kesme, bitirme mâna ve maksadını ihtiva ettiği için bu ismi almıştır. Kasten ve haksız olarak birini öldüren kimsenin ceza olarak öldürülmesine, aynı şekilde birini yaralayan kimsenin misilleme yoluyla yaralamak suretiyle cezalandırılmasına “kısas” denilmiştir.
Kısas uygulamak için madur'un kendisinin veya ailesinin onayı olmalıdır. Zarara uğrayan kişi yaralandıysa aynı şekilde yaralanmasını isteyebilir veya affedip para cezasına çevirebilir. Eğer madur ölmüş ise ailesi katilin öldürülmesini isteyebilir veya affedip para cezasına çevirebilir.
Kısas cezası suçluya uygulanır, suçlunun yakınlarına uygulanmaz. Aksi halde masum insanlar cezalandırılmış olur. Eğer bir adam çocuk öldürdü diye katilin çocuğu öldürülürse masum bir çocuk ölmüş olur. Halbuki suçlu katilin kendisidir. Necm suresi 38: Hiçbir günahkâr, başkasının günah yükünü yüklenmez.
بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
İsra suresi 33: Allah'ın haram kıldığı nefsi haksız yere öldürmeyin. Ve kim mazlum olarak öldürülürse o zaman velisine yetki verdik. Artık öldürmekte sınırı aşmayın, şüphesiz ki o yardıma mazhar olmuştur.
Bu ayette masum cana kıymanın haram olduğu, haksız yere kasten öldürülen kişinin ailesine kısas yetkisi verildiği bildirilmiştir. Öldürmekte sınırı aşmayın diyerek sadece suçlunun ceza alması istenmiştir. Velisine kısas yetkisi verilmesiyle yardım edildiği bildirilimiştir.
بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Nahl Suresi 126: Eğer ceza verecekseniz, size yapılanın misliyle cezalandırın. Eğer sabrederseniz, elbette bu, sabredenler için daha hayırlıdır.
Bu ayette, ceza verirken kim ne yaptıysa aynı şekilde kısas uygulanması gerektiği haber verilmiştir. Lakin mağduriyet sahibi kişiye ikinci seçenek olarak sabretmesi önerilmiştir. Zarara uğrayan kişi veya ailesi buna karar verir, mahkemede suçluya kısas uygulanmasını isteyebilir veya affedip para cezasına çevirebilir.
بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Bakara suresi 178: Ey iman edenler! Katletme hakkında size kısas yazıldı. Hür ile hür, köle ile köle, kadın ile kadın. Artık kim kardeşi tarafından affedilirse o zaman maruf'a uygun olarak ihsanda bulunması gerekir. Bu hafifletme rabbinizden bir rahmettir. Artık kim haddi aşarsa onun için elim bir azap vardır.
Bu ayette öldürülen kişiye kısas uygulanması yazıldığı yani hüküm olarak getirildiği, Hür ile hür köle ile köle kadın ile kadın diyerek sosyal statünün geçersiz olduğunu vurgulamıştır. Yani katil zengin bile olsa fakir bir adamı öldürdüğü takdirde fakirin ailesi kısas isteyip zengini öldürebilir. Bir hüre karşılık iki köle veya bir erkeğe karşılık iki kadın öldürülmesi gibi çarpık şeyler değil, statü olmadan kim ne yaptıysa ona ceza verilir. İslam'da hür ve köle arasında yani zengin ile fakir arasında ayrım yoktur. (Ayette hür ve köle tabiri o dönemde kölelik yaygın olduğu içindir. Günümüzde zengin ve fakir olarak anlamak gerekir.) Her insan Allah katında eşittir. Sadece Allah'a yakınlık konusunda farklılık vardır. Eğer öldürülen kişinin kardeşi yani ailesi affederse marufa yani örfe göre karşılık ödemesi gerekir. Bu para da olabilir mal da olabilir. Bu hafifletmeden ötürü ''nasıl olsa affediyorlar para verip kurtuluyorsun'' diyerek adam öldürmek ise haddi aşmak olarak bildiriliyor. Haddi aşanlara acıklı bir azap vaad ediliyor.
Kısas cezası önceki ümmetlere de farz kılınan bir kanundur.
بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Maide suresi 45: Onun içinde (Tevrat’ta) onlara, cana can ile, göze göz ile, buruna burun ile, kulağa kulak ile, dişe diş ile ve yaralamalara karşı kısas olduğunu yazıp farz kıldık. Kim onu bağışlarsa (kısas hakkından vazgeçerse) artık o kendisi için (günahlarına) kefâret olur. Ve kim, Allah’ın indirdiğiyle hükmetmezse, o taktirde işte onlar, onlar zalimlerdir.
Maide 45.ayette israiloğullarına da kısas cezası farz kılındığı haber verilmektedir. Cana can diyerek öldürmeye karşılık öldürülmek, göze göz buruna burun kulağa kulak diyerek kim nereyi yaralamış ise aynı şekilde zarara uğrayan kişinin yaralama hakkı olduğundan bahsedilmiştir. Böylece herkes yaptığının karşılığını alır ve kan davası gibi şeyler ortaya çıkmaz. Kısasta hayat var diyen ''Ey akıl sahipleri! Kısasta sizin için hayat vardır. Umulur ki (bu hükme uyarak) korunursunuz.''(Bakara/179) ayet tecelli etmiş olur. Aksi halde sürekli bir cana kıyma olacak ve kan davası uzayıp gidecek, masum insanlar ölmeye devam edecektir. Kısas cezasında ise herkes yaptığının karşılığını alır ve konu kapanır.
Kısas cezası ile idam cezası farklıdır. Kısas cezasında yaralama veya öldürme suçuna karşılık verilir. İdam cezası ise Allah'a ve resul'e savaş açarak yer yüzünde bozgunculuk çıkaran, yüzlerce masum insanı öldürerek eylem yapan teröristlere ceza olarak; silahla vurulması, idam edilmesi, elinin ve ayağının çapraz kesilmesi veya başka ülkeye sürgün edilmesi gibi seçenekler arasında sayılmıştır. (Maide suresi 33) Çocuk ölümleri gündemde olduğu zaman Allah'ın hükmünü isterken ''idam istiyoruz'' demek yerine ''kısas istiyoruz'' demek gerekir.
İddia: idam çözüm olsaydı Medine toprakları tecavüzde rekor kırmazdı! Konuşturmayın şimdi beni! Bırakın artık bilim insanları, nörologlar,psikiyatrlar, psikologlar,toplum bilimciler ,hukukçular el birliği verip çare üretsin. Devlet, tribün sesleriyle toplum inşaa etmez! (https://twitter.com/bernalacin35 - 3 temmuz 2018)
Cevap: Medine'de tecavüz rekoru iddiası, Asya-Avrupa-Afrika ülkeleri kıyaslanıp suç oranları listesi çıkarıldıktan sonra söylenmediyse delilsiz konuşmaktır. Bu konuda Allah'u teala şöyle buyurmuştur: ''Ey iman edenler! Bir fasık size haber getirince onu ortaya çıkarın. Yoksa cahillikle bir kavme kötülük edersiniz de sonra yaptığınız şeye pişman olursunuz. (Hucurat suresi 6)
''Bırakın artık bilim insanları, nörologlar,psikiyatrlar, psikologlar,toplum bilimciler ,hukukçular el birliği verip çare üretsin'' demek ise ''ben Allah'ın hükmünü beğenmiyorum'' demektir. Katillere kısas cezası Allah'ın emridir. Kısas suç oranını düşürür, düşürmese bile en azından çocuğu öldürülen annelerin içini rahatlatır. Katilin halen yaşaması, çocuğun ise ölmüş olması bir anne için kabul edilmezdir. Ancak kendisi affederek para cezasına çevirebilir.
Kısas nasıl uygulanır? - Bumudin/05.07.2018
Kısas nasıl uygulanır?
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?