Kuran müslümanlığı hakkında bilgiler

Kuranda namaz vakitleri! Namaz kaç vakittir?


Kuran'da namaz vakitleri müslümanlar arasında ihtilaflı konulardan birisi. Üç vakit diyen de var, beş vakit diyen de. İki vakit diyen de var, hiç yok diyen de. Hiç yok diyenlere cevabımızı salat yazımızdan okuyabilirsiniz. Bu yazıda Kuran'a göre namaz kaç vakit sorusuna net bir cevap vereceğiz. İlgili ayetleri birlikte okuyarak hikmete ulaşacağız.

Kuran'da namaz vakitleri!


اَقِمِ الصَّلٰوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ اِلٰى غَسَقِ الَّيْلِ وَقُرْاٰنَ الْفَجْرِۜ اِنَّ قُرْاٰنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُوداً

EQİMİ: ikame, doğrult, devam et, ayakta tut. ESSALATE: namazı, duayı, desteği. Lİ DULUKİ: batıya kayması/yönelmesi. EŞ ŞEMSİ: güneş. İLA ĞASEQİ: kararmasına, soğumasına. EL LEYLİ: gece. VE QUR'ANE: toplamak, bir araya getirmek, okumak. EL FECRİ: tan yerinin ağarması, şafak vakti, ikiye ayırmak. İNNE: çünkü, şüphesiz. QUR'ANE: toplamak, bir araya getirmek, okumak. EL FECRİ: tan yerinin ağarması, şafak vakti, ikiye ayırmak. KANE: dir, idi, oldu. MEŞHUDEN: şahit olunan, müşahede edilen, görülen.

Salata devam et, güneşin batıya yönelmesinden gecenin kararmasına kadar. Ve fecr toplanması, şüphesiz fecr toplanması görülendir. [17/İsra Suresi 78]

17:78 ayette güneşin tepedeyken batıya yönelmesi öğle vaktinden, gecenin kararması ise batıdaki kızıllığın kaybolduğu yatsı vaktinden bahseder. Fecr Kuranı ise tan yerinde görülen kızıllığın oluşmasıdır. Sabah namazı vaktini tayin eder. Bu ayet; öğle, yatsı ve sabah olarak üç salat vaktini açıklamıştır. Sıradaki ayet de diğer vakitleri açıklayacaktır.


وَاَقِمِ الصَّلٰوةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفاً مِنَ الَّيْلِۜ اِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّـَٔاتِۜ ذٰلِكَ ذِكْرٰى لِلذَّاكِر۪ينَۚ

VE EQİMİ: ikame et, devam et, doğrult, ayakta tut. ES SALATE: namazı, duayı, desteği. DARAFEYİ: iki tarafı, iki bölümü. EN NEHARİ: gündüz. VE ZULEFEN: gecenin bir bölümü, gecenin gündüze yakın zamanları. MİN EL LEYLİ: geceden. İNNE: şüphesiz. EL HASENATİ: iyilikler. YUZHİBNE: giderir. ES SEYYİATİ: kötülükler. ZALİKE: işte bu. ZİKRA: zikir, anma, hatırlatma, bilgiyi kullanma. Lİ EZ ZAKİRİNE: zikredenlere, hatırlayanlara, bilgisini kullananlara, aklını başına alanlar.

Salata devam et, gündüzün iki tarafında ve geceden yakın zamanlarda. Şüphesiz hasenat kötülükleri giderir. Bu zikredenler için bir zikirdir. [11/Hud Suresi 114]

11:114 ayette gündüzün iki tarafından kasıt öğle ve ikindi vaktidir. Gündüz havanın aydınlık olduğu zamandır. 17:78 ayette gündüzün ilk salat vaktinin öğlen olduğuna da dikkat çekilmişti. 11:114 ayet ise gündüzün iki tarafı diyerek öğle ve ikindi vaktinden bahseder. (Gündüzün iki ucu değilde iki tarafı dediği için ve gündüzün ilk salat vaktinin öğlen olması sebebiyle güneş doğarken ve batarken olarak anlamıyoruz.)

hud suresi 114

Gecenin gündüze yakın zamanları ise sabah ve akşam vaktinden bahseder. Gündüze yakın zamanlar hem güneş doğmadan öncesi hem de güneş battıktan sonrasıdır. Bu vakitlerde hava gündüze yakındır ve gece değildir. Gece olması için güneş battıktan sonra bir saat geçmesi gerekir. İsra 78 ve Hud 114 ayetler namazın beş vakit olduğunu bildirir. Peki üç vakit diyenler neye dayanıyor?

Namaz 3 vakittir diyenlerin iddiası


İddia: Nur 58.ayette ''Salatil fecri'' sabah namazı ve ''Salatil işa'' akşam namazı geçiyor. Güneş doğmadan önce ve batınca namaz kılınıyor. Bakara 238 ayette ise ''salatil vusda'' orta namaz diyerek günün ortasındaki öğlen namazından bahsediyor. İsimleriyle birlikte üç namaz geçtiği için namaz üç vakittir.

Cevap: Orta salat ayeti vakit tayin eden bir ayet değildir. Salat çeşitlerinin merkezinde olan salattan bahseder.

حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلٰوةِ الْوُسْطٰى وَقُومُوا لِلّٰهِ قَانِت۪ينَ

HAFİZU: hıfzedin, muhafaza edin, koruyun. ALA ES SALAVATİ: salatları, salat çeşitlerini. VE ES SALATİ: ve salatı. EL VUSDA: orta, vasat, merkez, mutedil. VE QUMU: kıyam edin. Lİ ALLAHİ: Allah için, Allah'a. QANİTİNE: itaat edenler, abid olanlar.

Salat çeşitlerini ve orta/merkez salatı koruyun. Allah'a itaat edenler olarak kıyam durun. [2/Bakara 238]

2:238 ayette geçen salavat kelimesi salatın çoğuludur ve arapçada çoğul üçten başlar ve bizim yapabileceğimiz üç çeşit salat vardır. 1- Nebi'ye salat, 2- Müminlere salat, 3- Allah'a salat. Nebiye salat etmek yaşadığı dönemde maddi manevi destek olmak iken vefatından sonra dine hizmet etmek olmuştur. Müminlere salat ise kendisi için istediğini mümin kardeşi için de istemek, hayır duası etmek, faizsiz borç vermek, sıkıntısını gidermek gibi iyiliklerdir. Allah'a salat ise namaz kılmak, dua etmek, istiğfar etmek, tespit etmek gibi ibadetlerdir. Şu halde ''Salatil Vusda'' ayeti orta salat derken merkezde olan salatı kast eder. Ayetin devamını okuyunca da orta salatın namaz olduğu anlaşılır. Tehlike varsa yürüyerek veya binek üzerinde bile olsa ''vakitli farz'' (4:103) olan salatı ikame etmek gerektiği bildirilir.

Eğer böyle değil de gerçekten vakit tayin eden bir ayet ise ikindi namazı orta salat olabilir. Çünkü sabah ve öğlen, akşam ve yatsının ortasında ikindi vardır. İkindi namazı orta salat dediğimiz zaman da diğer vakitler daha mı önemsiz sorusu çıktığı için "orta salattan kasıt günlük devam eden namazdır" demiş bulunuyoruz. En doğrusunu Allah bilir.

فَاِنْ خِفْتُمْ فَرِجَـالاً اَوْ رُكْبَـاناًۚ فَاِذَٓا اَمِنْتُمْ فَاذْكُرُوا اللّٰهَ كَمَا عَلَّمَكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ

FE İN: eğer. HİFTUM: korktunuz. FE: artık, böylece, öyleyse. RİCALEN: yaya. EV RUKBANEN: veya binekte. FE İZA EMİNTUM: nihayet emin/emniyette olunca. FE İZKURU ALLAHE: artık Allah'ı zikredin. KEMA: gibi, şekilde. ALLEME KUM: size ööğretti. MA: şey, ne. LEM TEKUNU: olmadınız. TE'LEMUNE: biliyorsunuz.

Eğer korkarsanız yaya olarak veya binekte (salat edin). Artık emniyete kavuştuğunuzda, bilmediğiniz şeyleri size öğrettiği gibi Allah’ı zikredin.'' [2/Bakara 239]

2:239 ayette, tehlike varsa mola vermeden yürüyerek veya binek üzerinde salat farziyetini yerine getirebileceğimiz bildirilmiştir. Eskiden at, deve üzerinde olan yolculuklar günümüzde otobüsle, uçakla olmakta ve binek halindeyken oturarak namaz kılınabilmektedir. Kendi aracıyla yolculuk yapanlar bir mescidde mola verebilir veya sakin bir yerde durup yol kenarında kılabilir. Öyleyse orta salat kelimesi vakit tayini olmadığı için üç vakit iddiasında kullanılmaz. Kâbe'de kılınan namazın beş vakit olması da İsra 78 ve Hud 114 ile uyumludur. Eğer öğlen ile ikindi, akşam ile yatsı cem edilirse/ard arda kılınırsa üç vakit olmuş olur.

Kuranda namaz vakitleri yazımızın sonuna geldik. Ayetlerden ve uygulamalı sünnetten yola çıkarak namazın doğru şekilde günümüze geldiğini anlıyoruz. En doğrusunu Allah bilir. İlmin sahibi de odur bize kitap indirip lutufta bulunan da odur. Allah yanlışlarımızı fark etmeyi nasip etsin, fark edemediklerimizi affetsin ve şirksiz iman eden herkesi vaad ettiği cennetlere yerleştirsin. Amin.

(Bak: Şirk nedir)

2 yorum:


  1. Doğrusunu Allah bilir, lakin namazın vakitlerinin farklı zamanlarda, 4-5 farklı anlatımla tarif edilmiş olması; mü'minlerin bu hususta çok soru sorduklarına delildir. Belki de aynı konuda en çok soru namazın vakti hususunda sorulmuştur. Mesela namazın nasıl kılındığını ya herkes bildiği için sormamış ya da Maide 101 indirildiği için sormamıştır. Namazın kılınış şekli bu iki nedenden biri yüzünden Kuran da yoktur. Allah şirkten arındırılmış ve huşu(saygı) içinde kılınan kıyamlı, rükûlu, secdeli her namazı serbest bırakmıştır.

    Sürçü lisan ettiysem kusura bakmayın.
    Cevabınızı, görüşlerinizi bekliyorum.

    Rabbimiz bilgimizi artırsın, bizlere gerçeği göstersin, yanlıştan döndürsün.

    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
  2. Salatın destek diye bir anlamı yok

    YanıtlaSil

Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?